(plein-air – na vazduhu)
Tek sredinom XIX veka slikari su se osmelili na ovakve avanture. Ne možemo da kažemo da pre toga nisu imali običaj da pođu u prirodu sa namerom da u njoj stvaraju, ali su tada obično nastajale samo skice za buduća dela ili je u atelje bila poneta ideja iz koje se slika kasnije rađala. Impresionisti su prvi umeli svoje slike i da započinju i da završavaju u prirodi, da se bore sa suncem i senkama po čitav dan, da tragaju za bojama koje se menjaju iz sata u sat i da u toj borbi uživaju. Napustili su ateljee sa idejom o sasvim novom, svetlom slikarstvu, sa idejom da na platno odmah prenose svoje impresije o prirodi u kojoj se nalaze, a između ostalog na to ih je podstakla i pojava boja u tubama (do tada su ih umetnici pripremali sami od medijuma i pigmenata - boja u prahu, te nije bilo tako jednostavno slikati van).
Slikanje u pleneru je i dalje izazovno za veliki broj umetnika, ali čini nam se i da je veliki broj njih zaboravio na lepotu stvaranja na otvorenom i na mnogobrojna sjajna dela koja su nastala na ovaj način. Ako nemate običaj da raditite napolju ovo bi bio dobar razlog da izađete iz ateljea, uživate u svežem vazduhu i prirodu osmotrite iz sasvim drugog ugla, a istovremeno proverite spremnost na brze poteze i završavanje slike u jednom dahu. Najveća prednost slikanja u pleneru je ta što su sva vaša čula angažovana i što na platno prenosite celokupan doživljaj o mestu na kom se nalazite. Tu je vetar, miris borova ili šum reke koji ćete vi i te kako umeti da naslikate, a fotografija sasvim sigurno neće uspeti da zabeleži.
Pa, kako bi bilo da, za promenu, spakujete par četkica, nekoliko tuba boje, malo slikarskog medijuma, jedno omanje platno i krenete u prirodu, u potragu za inspiracijom, za motivom, za slikom?
Ako očekujete instrukcije i pravila za slikanje u prirodi – nema ih, možemo vam jedino savetovati da se opustite i uživate, na taj način su dobre slike zagarantovane. A šta to oni koji često odlaze u ovakve avanture podsećaju da ponesete?
Platno - Naravno, platno nećete zaboraviti, samo vas podsećamo da dobro razmislite da li želite da radite na platnu koje je postavljeno na ram i koje je najkomplikovanije transportovati, ili na platnu na kartonu koje je laganije i kod kog nema rizika da će se pocepati. Možda je pametno da za prvi pokušaj slikanja vani obezbedite sebi samo blok sa debljim papirima za slikanje akrilnim i uljanim bojama, a sigurno je da neće biti zgodno da sa sobom nosite platna velikih dimenzija. Trebali biste voditi računa i o tome koliku površinu možete oslikati u jednom dahu, u jednom danu u prirodi.
Štafelaj - Možda nije nešto što je neophodno, istina je da možete platno prisloniti bilo gde, ali je istina i da vam možda taj položaj neće odgovarati pa će vam pokvariti koncentraciju i elan. Najbolja opcija je svakako vanjski kofer-stalak sa pregradama u koji možete spakovati sav potreban materijal, a kada ga rasklopite postane dovoljno stabilan stalak na koji možete postaviti platno.
Boje - Da li poneti akrilne ili uljane boje? Mi vas samo možemo posavetovati da u slučaju da se odlučite za uljane boje razmislite na koji način ćete sliku vratiti u atelje jer će još uvek biti sveža. A ako se odlučite za akrilne boje imajte na umu njihovo brzo sušenje koje će dodatno ubrzati sunce i vetar. To vam možda neće smetati na samom platnu, ali može biti problem to što će se i boja na paleti ubrzano sušiti pa se možete poslužiti vodom i raspršivačem i povremeno kvasiti boje, pominjali smo vam taj trik i ranije.
Četke - Što se tiče četkica, pre nego što ih odaberete i spakujete postavite sebi pitanje koliko četkica vi zapravo koristite. Obično umetnici imaju problem da se u procesu slikanja zaborave pa koriste svega 2 do 3 četke na jednoj slici, pa ako ste i vi od takvih nemojte bespotrebno nositi čitav svežanj jer je poenta da na odredište stignete voljni za rad, a ne umorni od nošenja materijala. Nemojte da zaboravite da ponesete kesu sa zipom ili nešto slično u šta ćete moći da spakujete četke kada završite. Ako ih upakujete tako da ne budu u dodiru sa vazduhom boja na njima se neće osušiti dok stignete do kuće i dok ne budete imali uslova da ih detaljno operete.
Medijum - Ako se odlučite za slikanje uljanim bojama, biće vam potreban i medijum kojim ćete boju razređivati ali i terpentin u kom ćete prati četke. Gledajte da nađete praktične teglice male mililitraže i od tamnog stakla i da potrebnu količinu terpentina, lanenog ulja ili medijuma koji inače koristite naspete u njih, nema potrebe da sa sobom nosite velika originalna pakovanja.
Vizir, odnosno tražilo - Biće poželjno kada planirate kompoziciju i birate deo pejzaža koji ćete da slikate.
Ubrusi ili krpa - Za sve moguće nezgode i standardno brisanje četkica i špahtli.
Voda – Naravno, i za slikanje i za pranje ruku, ali i za piće.
Kačket – Iako zvuči kao nešto što nije neophodno, verujte da jeste. Sunce će vam smetati u sagledavanju boja, kako onih u pejzažu tako i onih koje mešate i stavljate na platno, a najjednostavniji način da taj problem rešite jeste kačket.
Obratiti pažnju na boju garderobe – Poslušajte nas i izbegavajte jarke boje, najbolje je da se odlučite za crnu ili sive nijanse majce kako ne biste bili začuđeni izgledom slike kada je odnesete u atelje. Naime, jarke boje sa vaše odeće se mogu pod uticajem sunca reflektovati na platno i zbuniti vas.
Naravno, nemojte se mnogo nervirati i ako zaboravite šta pa vaša ideja o slikanju propadne, jer dan u prirodi nikako ne može biti loš dan, pogotovo ako ste u ovu avanturu krenuli sa prijateljima. Dovoljno će biti i da samo pokupite dobre energije, nekoliko fotografija i u mislima ponesete sve ono što fotografija ne može.